Üye Olmak İçin Tıklayın

Geri git   Teknik Paylaşım Platformu > ELEKTRİK > Asansör & Vinç & Yürüyen Merdiven
TEKNİK VİDEOLAR TEKNİK DOSYALAR TEKNİK RESİMLER OYUN PORTALI ÇEVRİMİÇİ UYGULAMALAR
Kayıt ol Üye Listesi Sosyal Gruplar Takvim Arama Bugünki Mesajlar Forumları Okundu Kabul Et

Asansör & Vinç & Yürüyen Merdiven Asansör yürüyen merdiven vinç ile ilgili tüm bilgi paylaşımlarınızı buradan yapabilirsiniz

Konu Bilgileri
Konu Başlığı Vinçlerde Bakım Ve Güvenlik
Konudaki Cevap Sayısı
4
Şuan Bu Konuyu Görüntüleyenler
 
Görüntülenme Sayısı
3526

Yeni Konu aç Cevapla
 
LinkBack Konu Araçları Arama Stil
Alt 11-09-08, 13:30   #1 (permalink)
Kullanıcı Profili
Kurucu α∂мιη
 
ElemaN - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
DuyuruTEKNİK HABER PORTALIMIZ ELEKTROHABER.NET SİTESİ YAYINDADIR!...
Kullanıcı Bilgileri
Üyelik tarihi: Mar 2008
Üye No: 1
Mesaj Adedi: 54.955
Konu Adedi: 60157
Seviye 107 [♥ Bé-Yêu ♥♥ Bé-Yêu ♥♥ Bé-Yêu ♥♥ Bé-Yêu ♥♥ Bé-Yêu ♥]
Aktiflik: 3993 / 3993
Güç: 18318 / 50432
Deneyim: 49%

Teşekkür Grafikleri
Teşekkür: 77
1102 Mesajına 3447 Teşekkür edildi
Puan Grafiği
Rep Puanı: 6218
Rep Derecesi :
ElemaN has a reputation beyond reputeElemaN has a reputation beyond reputeElemaN has a reputation beyond reputeElemaN has a reputation beyond reputeElemaN has a reputation beyond reputeElemaN has a reputation beyond reputeElemaN has a reputation beyond reputeElemaN has a reputation beyond reputeElemaN has a reputation beyond reputeElemaN has a reputation beyond reputeElemaN has a reputation beyond repute
Destek İçin

Reklama Tıklayınız
Ek Bilgiler
ElemaN - MSN üzeri Mesaj gönder ElemaN - YAHOO üzeri Mesaj gönder
Vinçlerde Bakım Ve Güvenlik




VİNÇLER

İş kazalarının yoğunlukla meydana geldiği kaldırma ve iletme makinaları arasında yer alan vinçlerin, nasıl kontrol edilmesi gerektiği konusunda bazı bilgilere yer vereceğimiz yazımızda vinçlerin periyodik kontrolleri ile ilgili “İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği Tüzüğü”nde yer alan bazı yasal zorunluluklara değineceğiz.

Bilim ve teknolojide yaşanan hızlı gelişmeler, hızlı sanayileşmeyi de beraberinde getirmiştir. Hızla gelişen sanayileşmeye bağlı olarak; işyerlerinde yeterli önlemlerin alınmaması her yıl artan iş kazaları, meslek hastalıkları ve çevre kirliliği, insan ve çevre sağlığını tehdit eder bir noktaya ulaşmıştır. Üretim araç ve gereçlerinin uygunsuzluğu, üretim süreçlerinde kullanılan ürün, yarı ürün ve ham maddelerden kaynaklanan zararlı etmenler, çalışılan ortamın ve üretim süreçlerinin yetersiz ve olumsuz koşulları çalışanların en temel hakkı olan yaşama ve çalışma hakkını tehdit ettiğinden İş Güvenliği konusunda gerekli önlemlerin alınmasını zorunlu kılmaktadır.

İş Güvenliği konusunda, Makina Mühendisleri Odası olarak yıllardır yaptığımız çalışmalarda sorunların kaynağına inerek, oluşmasını önlemeyi temel almaktayız. Bu esasta yürütülen yayın ve eğitim çalışmalarının yanında kullanılan aletlerin güvenlikli çalışmalarının ve çalşma ortamlarının denetlenmesi (Periyodik Kontroller) de yer almaktadır. Çalışmalarında ülke ve toplum çıkarları doğrultusunda hareket Odamız mesleki denetimin gerekli olduğu konularda İş Güvenliği anlayışını esas almaktadır.

6235 sayılı yasa ile, 1954 yılında kamu kurumu niteliğinde bir meslek odası olarak kurulan TMMOB Makina Mühendisleri Odası; 18 Şube, 49 İl ve 32 İlçe Temsilciliği ve 22 Mesleki Denetim Bürosu şeklinde tüm yurt düzeyindeki yaygın örgütlülüğü ile konu üzerindeki deneyim, bilgi ve tekniğin gerektirdiği araç, gereç ve cihazları kullanarak periyodik kontrol hizmetlerini İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği Tüzüğü’ nün öngördüğü şekilde yapmaktadır. Ayrıca Odamız, birimlerinde oluşturduğu İş Güvenliği Komisyonları veya İş Güvenliği Birimleri aracılığı ile İşçi Sağlığı ve İş Güvenliğine yönelik olarak kurs, seminer, sempozyum düzenlemekte, ilgili yasa, tüzük ve yönetmeliklerin çağın gerekliliğine uygun hale getirilmesi için çalışmalar yapmaktadır.


VİNÇ


TANIM, TARİF

Vinç (İng. Winch): Sözlük anlamı, sandık ve balya gibi yükleri kaldırmaya yarayan alet, araçtır. KREN’in eş anlamlısıdır.

Vinç insan gücü ile kaldırılamayan, nakledilemeyen yüklerin gerektiğinde 360° dönerek muhtelif mesafe ve yüksekliklere (kaldırma-indirme), (yükleme-boşaltma) işlerini yapan makinalara verilen genel ad diye tarif edebiliriz.


SINIFLANDIRILMASI


Kullanıldıkları, Monte edildikleri ve Çalıştıkları Yerlere, Yapılarına, Yapacakları İşlere, Yürüyüşlerine, Hareket Kabiliyetlerine, Bum Yapılarına, Enerji Kaynaklarına göre sınıflandırılabilir, bu sınıflara ilaveler yapılabilir. (Bu konuda detaylı bilgi için TS 11063’e bakılabilir)


ÇEŞİTLERİ

Endüstriyel işlerde kullanılan vinçler; Portal vinçler (ray üzerinde hareket eden), Portal taşıyıcı üzerine yerleştirilmiş vinçler (ray üzerinde taşıyıcılara yerleştirilmiş), Köprü vinçler (baş üstü vinçler), Belirli bir yere tespit edilmiş sabit vinçler (tek halatlı basit vinçler), Dağıtım ve montaj vinçler (konveyör taşıyıcı ve istifleme), Özel maksatlı vinçler, Yoldışı vinçler, Kamyon üstü vinçler, Kamyon üstü, hidrolik, teleskopik ve katlanır bumlu vinçler, Pilonlu ve kablolu vinçler, El vinci (el çıkrığı), Liman vinci, Rıhtım vinci, Gemi vinci, Deniz vinci, Yüzer vinç, Dubalı vinç, Kuyu, sondaj vinci, Pergel vinç, Sabit sütunlu döner vinç, Hareketli ve seyyar vinç, Kule vinçler, Mobil vinç (gezer vinç), Lastik tekerli vinçler, Paletli vinçler, Teleskopik bumlu, kafes bumlu vinçler diye çeşitlerini sayabiliriz, bu çeşitlere ilaveler yapılabilir.


VİNÇ KULLANICISI (OPERATÖR)

Vinci kullanan kişidir. MMO, düzenlediği kurslar sonucu operatörlük belgesi vermektedir.


OPERATÖRÜN SORUMLULUKLARI

· Operatörler için güvenlik en önemli konudur. Çalışacağı alanın güvenliği sağlanmadan çalışmamalıdır.
· Makinasını, göstergeleri, camları daima temiz tutmalıdır.
· Çalışmadan önce bütün takımları, takım kutusuna koymalıdır.
· Operatör makina içerisindeki yük kaldırma cetvelini kullanmayı (okumayı) öğrenmelidir.
· Kaldırılacak olan yükü kaldırmadan önce yük ve mesafe cetvelinde gösterilen değerlere uygun şekilde kaldırmalıdır.
· Gözü az gören, kulağı iyi duymayan, sağlığı yerinde olmayan, alkol ve uyarıcı kullanan operatörler makina kullanamazlar.
· Çalışacağı alanın çevresini uyarıcı levha ve bariyerle korumaya almalıdır.


VİNÇ OPERATÖRÜNÜN KİŞİSEL KORUYUCU MALZEMELERİ

· Emniyet ayakkabısı (ucu demirli, altı lastik)
· Emniyet bareti
· İş elbisesi (rahat hareket edilebilen)
· Toz gözlüğü (İş durumuna göre)
· Işık ve ateş gözlüğü (iş durumuna göre)
· Toz maskesi (iş durumuna göre)
· Kulak tıkacı (iş durumuna göre)



VİNÇLERİN PERİYODİK KONTROLÜ


Periyodik kontroller Türk Standartları TS 10116 Kaldırma ve taşıma makinaları-vinçler muayene ve deney metotlarına göre yapılır.

1- Genel Kontrol: Dış kontroldür. Periyodik kontrolü yapılacak vincin genel görünüşü kontrol edilir. Vincin yapısal eksikliği olup olmadığı, yapısal mekanizması, bağlantıları, platformlar, merdivenler bunların muhafaza ve korkulukları, kabin ve ulaşım yolları, dışarıyı ikaz eden ikaz işaretleri kontrol edilir.

2- Elle ve Gözle Kontrol: Bu kontroller hem vinç hem de taşıyıcı araç için yapılır.
Elektrik Ekipmanının Kontrolü: Akü, aydınlatma, sinyal sistemleri, korna, akü bağlantısı, elektrikli kumandalar ve sistemlerinin kontrolü yapılır.
Fren Sistemlerinin Kontrolü: Mekanik ve elektrikli frenler ile bu frenlerin çalışma mekanizmalarının kontrolü yapılır.
Emniyet Cihazlarının Kontrolü: Elektrikli emniyet cihazları ve sınırlama (limit) sistemlerinin kontrolü yapılır.
Vinç Mekanizmalarının Kontrolü: Bum, palanga, kanca bloğu, kanca, halat, tambur makarası, pim, burç gibi yük kaldırma ekipmanları ve bağlantıları detaylarının elle ve gözle kontrolü yapılır.

3- Emniyet ve Fren Kontrolü: Bu kontroller vinç mekanizmalarının, kavramaların ve frenlerin emniyetli iş birliğini kontrol için yapılır. Yüksüz ve yüklü vincin tüm fonksiyonlarının çalışması kontrol edilir. Yük havada asılı iken kontrol edilir. (Kaldırma – Durdurma) ve (indirme – durdurma) fren kontrolleri yapılır. Bu işlem yaklaşık 30 dakika yapılır Frenlerde, kavramalarda kayma, kaçırma olup olmadığı kontrol edilir. Kontrol sonucunda vincin diğer kontrollerde olduğu gibi yapı elemanlarında hasar, bağlantılarında gevşeme olmamalıdır. Bu kontrol Türk Standartlarına göre 1.1 x YÜK olmalıdır.

4- Yüksüz Kontrol: Vinçlerin ve taşıyıcıların yüksüz durumda iken her hareket mekanizmasının hareket alanlarında vinci çalıştırarak kontrolü yapılır. Bütün araç ve vinç fonksiyonları yüksüz kontrol edilir. Bu kontroller uygun zemin seçilerek yapılır. Bilhassa lastik tekerli vinçler destek ayakları üzerinde kendi ağırlığı ile kontrol edilir. Destek ayakları işaretlenerek herhangi bir iç ve dış kaçak olup olmadığı kontrol edilir. Bu işlem yüklü kontrolde de aynen uygulanır.

5- Yüklü Kontrol: Uygun zeminde vinçlerin yapı elemanlarının ve kapasitelerinin yeterliliğini kontrol etmek amacıyla yapılır.

Kontrol yükü:
· İşçi sağlığı ve İş Güvenliği Tüzüğü madde 376’ da maksimum 1,5 x YÜK .
· Türk Standartlarında ise 1,25 x YÜK olarak belirtilmiştir. Yaygın olan vinçlerin kaldırma kapasite cetvelinde seçilecek yüklerdir.
Seçilecek yüke göre:
· Uygun bum uzunluğu.
· Uygun halat sarımı.
· Uygun yük mesafesi.
· Uygun kaldırma yüksekliği.
· Uygun bum açısı seçilerek yapılmalıdır.

Deney yükü yerden.100-200 mm kaldırılır ve en az 10 dakika asılı tutulur. Bu sırada bilhassa denge ayakları olan vinçlerde ayaklar açık, basılı ve seçilen yükte 360 dönerek ayak liftlerinde iç ve dış kaçak olup olmadığı tekrar kontrol edilir. Bu kontrol çok mühimdir. Denge ayakları eşit düzleme sahip olacak ve lastikleri yerden kesecek şekilde kaldırılır.

Sonuçta: Vinç yapısında çatlak, kalıcı şekil değişikliği, bağlantı elemanlarında gevşeme, hasar, hidrolik kaçak ve sızıntı olmamalıdır.

6- Tanı Eksikliği Olan Vinçlerin Kontrolü: Özelliklerini, kaldırma kapasitesini bilmiyorsak, gerekli doküman ve bilgilere ulaşamamışsak; genellikle paletli vinçlerde uygulanacak çözüm şudur:
Kontrol yapılacak vincin tüm ataşmanları üzerindeyken kendi ağırlığı kadar yükü (Vincin bum ucundan kancaya kadar gelen donanım ağırlığı, kanca ağırlığı, kullanılan aparatlar, sapan ve kilitlerin ağırlığı ilave edilmelidir.) Yaklaşık 3 metre mesafeden kaldırıldığını farz ederek test edebiliriz.

Örnek:
Toplam ağırlığı : 20 Ton
Bum : En kısa bumla
Halat sarımı : Tam sarım
Yüke olan mesafe : 3 metre

Sonuçta: Maksimum 20 ton yükü en kısa bumla, tam halat sarımında, en yakın mesafeden kaldırabiliriz.



VİNÇ PERİYODİK KONTROL TALİMATLARI

Vinçlerin testleri, periyodik kontrolleri ve kaldırma makinalarında alınacak güvenlik tedbirleri İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği Tüzüğünde belirtilmiştir. Bunlara ilave olarak aşağıda görülen hususlara dikkat edilmelidir.

1- Tüm vinçler İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği Tüzüğünün ön gördüğü şartlara göre kontrol edilmelidir.

2- Vinçlerin teknik özellikleri ve etiket kontrolü yapılmalıdır. Vinç çeşitlerine göre, vinçlerin ve taşıyıcılarının tüm teknik özellikleri belirlenmelidir.





3- Bir vincin güvenli olarak kaldırabileceği yük miktarını gösterir bilgilerin vincin üzerinde sabit bir plaka üzerinde, vinç operatörünün her an görebileceği bir yerde asılı olup olmadığı kontrol edilmelidir.

4- Vincin genel güvenliğine ait yazılı bir talimatın vincin uygun bir yerinde okunur şekilde asılı olup olmadığı kontrol edilmelidir.

5- Vinç halatı kontrolü:
Her ne kadar vinç halatı yükü kaldırsa da, vinç çeşidine göre üzerinde bulunan diğer halatlar ve bağlantıları da dolaylı olarak yük kaldırma ile ilgilidir. Bum halatı, bum taşıyıcı halat ve vinç halatı çap ölçüleri, makara veya tambura sarılı kısımdan ayrı ayrı ölçülerek yazılmalıdır.

6- Kullanılan halatların çaplarının, vincin kapasite cetvelindeki maksimum ağırlığı kaldırabilecek ölçülerde olup, olmadığı kontrol edilmelidir.

7- Aşağıdaki durumlarda:
· Çalışan halatta bir halat hatvesi boyunca altı veya daha fazla kopuk tel varsa,
· Askı halatlarında bir hatvede, boyunca bir kordonda üç veya daha fazla kopuk tel varsa,
· Halat bağlantı kenarında birden çok kopuk tel varsa,
· Halat kordonlarının iç yüzeylerinde bir hatve boyunca birden fazla kopuk tel varsa,
· Makara ve tamburlardaki aşınma nedeniyle;
- 18 mm halat çapına kadar, çaptaki azalma miktarı 1.18 mm veya büyükse,
- 22-28 mm halat çapına kadar, çaptaki azalma miktarı 1.6 mm veya büyükse,
- 32-38 mm halat çapına kadar, çaptaki azalma miktarı 2.3 mm veya büyükse ve halatta ezilme, yassılaşma ve uzama meydana geldiğinde,
· Halat iç kısmında meydana gelen korozyon aşırı miktarda ise,
· Hatvenin bozulması ve kordonun uzaması durumunda.
· Kordon arasında açılma veya sıkışma olduğunda,
· Kuş kafesi ve düğümlerin oluşması durumunda,
· Halat özünün dışarı çıkması durumunda,
· Isı zararları, yanmalar, elektrik ark kaynağı zararları oluşması durumunda, halatın değişmesi gerektiğini yazınız.

8- Halatta korozyona karşı önlem alınmış olduğunu kontrol ediniz. (yağlama)

9- Halat uçlarının tambur üzerine uygun yöntemle bağlanmış olduğunu kontrol ediniz.

10- Halat tambur üzerine düzenli sarılmasını sağlayan halat kılavuzunun ve düzenli halat sarımının olduğunu kontrol ediniz.

11- Bum taşıma halatı yapısı ve bağlantılarını kontrol ediniz.

12- Kaldırma makinalarında kullanılan sabit makara, serbest makara, denge makarası ve tamburların kullanılan halat çap, nitelik ve sargı sayısına uygun olarak yapılmış olduğunu ve her iki yanlarının halatın atlamasına izin vermeyecek yükseklikte faturalı olduğunu kontrol ediniz.

13- Tambur ve makaraların yapılarının kaldırılacak yüke uygun olduğunu ve bunların üzerinde halat yivlerinde aşınma, yıpranma, çatlak v.b olmadığını, sabit,serbest, denge makaralarının dönüşlerini kontrol ediniz.

14- Kanca kontrolü, kullanılan kancanın:
· Tipi,
· Kanca sapı,
· Kanca ağız açıklığı,
· Kanca iç çapını yazınız. Kullanılan kancanın maksimum yüke uygunluğunu kontrol ediniz.

15- Kanca üzerinde hiçbir şekilde kaynak işleminin yapılmamış olduğunu kontrol ediniz.

16- Ağırlık kaldırma deney sonrası kanca ölçülerini, kırık ve çatlak olup olmadığını kontrol ediniz.

17- Kancanın yüzeylerinin düzgün, pürüzsüz, karıncasız olduğunu, katmer ve benzeri kusurların olmadığını kontrol ediniz.

18- Kanca aksına tespit edilen kanca sapının ve kanca aksının dönüşlerini kontrol ediniz.

19- Kanca ağız açıklığı normal açıklığın % 15’inden fazla açılmış ise kancanın kullanılmaması sağlanmalı ve rapora işlenmelidir.

20- Bir önceki kontrol raporunda belirtilen kanca ölçü değeri ile kontrol sırasında ölçülen değerleri karşılaştırarak aradaki farkı kontrol ediniz.

21- Hidrolik veya mekanik destek ayaklarını ve bağlantılarını kontrol ediniz.

22- Elektrikli vinçlerde topraklama var mı? Kontrol ediniz.

23- Uzaktan kumanda edilen vinçlerin, kumanda bağlantılarını kontrol ediniz.

24- Vinç periyodik kontrolünde zemin ve hava şartlarına dikkat edilmelidir. Zemin, vinçlerin çalıştığı yerler ve destek ayaklarını bastığı yerler için emniyetli olmalıdır.

25- Bilhassa kule vinçlerde ve çok yükseğe kaldırılacak yüklerde hava şartlarına, özellikle rüzgara dikkat edilmelidir.

26- Vincin yüklü veya yüksüz hareketlerinde, yavaş hareket ettirilmelidir, yüksüz vincin devrilme olasılığı düşünülmelidir.

27- Kule vinçlerde vinci periyodik kontrol sonrası terk etmeden kule frenini gevşetip vincin rüzgar yönünde dönüp dönmediğini kontrol ediniz.
· Kule freni çalışıyor mu, kontrol ediniz.
· Vinç denge emniyet limit sviçleri testi yapıldı mı, kontrol ediniz. Aşırı yük testi yapıldı mı?
· Ani elektrik kesilmelerinde yük fren testi yapıldı mı, kontrol ediniz.
· Kule vinçlerde kule kilidinin seyir halinde kullanmasına dikkat edilmelidir. Çalışırken kilit daima açık mı, kontrol ediniz.







Şekil 1. Kuleli inşaat kreni ve elemanları




28- Araba, köprü raylarında ve bağlantılarında çatlama, kırılma olup olmadığı kontrol edilmelidir.

29- Tekerleklerin eskime, sıkıştırma, kaydırma ve aşınma dolayısıyla atlama yapıp yapmadığı kontrol edilmelidir.

30- Mekanik parçalarda gevşeme, kırılma ve çatlama, kasılma olup olmadığı kontrol edilmelidir.

31- Yük bir vinç ile daima şakülünde (dikey) kaldırılmalıdır. Yük kaldırılırken halatın ekseni yatay eksene dik doğrultuda olmalıdır. Aksi takdirde vinç bir kısım kuvvetlerin etkisi altında kalır.Vinçler bu yabancı kuvvetleri karşılayacak şekilde tasarlanmamıştır. Aynı zamanda yük salınıma geçer ve aşağıdaki ciddi kazalara neden olabilir.
· Vinç devrilebilir.
· Yük salınıma geçtiği anda vinç devrilebilir.
· Yük insana ve ekipmanlara çarpabilir.
· Bum parçalanır, kopabilir ve kabin üzerine düşebilir.

32- Bir vincin periyodik olarak tüm mekanik, elektrik ve hidrolik aksamı kontrol edilmeli tespit edilen eksiklikler, arızalar ve tehlikeli durumlar periyodik kontrol listesi ve raporuna yazılmalıdır.

33- Destek ayak liftlerinde kaçak tespit edilmiş ise ayakları sabitleyerek (besleyerek) vinç yük testini yapabiliriz. Periyodik kontrol listesine ve raporuna ayak liftleri kaçakları yazılır.

34- Vinç periyodik kontrol listesi ve raporu eksiksiz doldurulmalı, bulunan eksikler ayrıca belirtilmelidir.

VİNÇLERLE İLGİLİ “İŞÇİ SAĞLIĞI VE İŞ GÜVENLİĞİ” KAPSAMINDA YERALAN MADDELER


Madde 373 Normal Vinçler ile oklu, raylı köprülü, ayaklı köprülü, tek raylı, motorlu seyyar, seyyar atelye vinçleri ve platformlu kaldırıcı arabalar, maçunalar, elektrikli, pnömatik, hidrolik zincirli ve halatlı palangalar gibi kaldırma makinaları ve araçların tamburları; kaldıracağı yüke ve kullanılacak halatın çap, nitelik ve sargı sayısına uygun olarak yapılacak ve iki yanı gerekli yükseklikte faturalı olacaktır.

Madde 374 Kaldırma makinalarının çelik halat uçları, tambur içine sağlam bir şekilde bağlanacak ve halat üzerindeki kaldırma kancaları en aşağı seviyede olduklarında, tambur üzerinde en az iki tam devir yapacak boyda halat sarılı kalmış bulunacaktır.

Madde 375 Elektrikle çalışan kaldırma makinalarında, belirtilen üst ve alt noktalar geçildiğinde, elektrik akımını otomatik olarak kesecek ve tamburun hareketini otomatik şekilde frenleyecek bir tertibat bulunmalıdır.

Madde 376 Kaldırma makinaları, kabul edilen en ağır yükün en az 1,5 katını, etkili ve güvenli bir şekilde kaldıracak ve askıda tutabilecek güçte olacak ve bunların bu yüke dayanıklı ve yeterli yük frenleri bulunacaktır.

Madde 377 Elektrik veya basınçlı hava ile çalışan ve yerden kumanda edilen kaldırma makinalarının manevra halatlarında, dolaşmaları önleyecek gerekli tedbirler alınacaktır.

Madde 378 Kaldırma makinaları ve araçları her çalışmaya başlamadan önce , operatörleri tarafından kontrol edilecek ve çelik halatlar, zincirler, kancalar, sapanlar, kasnaklar, frenler ve otomatik durdurucular, yetkili teknik bir eleman tarafından üç ayda bir bütünüyle kontrol edilecek ve bir kontrol belgesi düzenlenerek işyerlerindeki özel dosyasında saklanacaktır.

Madde 379 Kaldırma makinalarında yüklerin kaldırılmaları, indirilmeleri veya taşınmaları, yetiştirilmiş manevracılar tarafından verilecek el ve kol işaretlerine göre yapılacaktır.

Madde 380 Bir kaldırma makinasında birden çok işçi görevli bulunduğu hallerde, kaldırma makinası operatörü, bağlayıcı, sapancı veya diğer görevlilerden yalnız birinden işaret alacak ve işaretçi, operatör tarafından kolayca görülebilecek yerlerde duracaktır.
Operatör, her kim tarafından verilirse verilsin, her dur işaretini daima yerine getirecektir.

Madde 381 Yükler dik olarak kaldırılacaktır. Bunların eğik olarak kaldırılması zorunluluğu olduğu hallerde manevralar, sorumlu bir elemanın gözetiminde yapılacak ve yük sallanmalarına ve yükün kötü durumuna karşı, gerekli tedbirler alınacaktır.

Madde 382 Kaldırma makinalarının operatörleri, özellikle eritilmiş maden potaları veya elektrikli mıknatıslarla taşınan parçaları ve benzeri tehlikeli yükleri, çalışanlar üzerinden geçirmeyeceklerdir. Bu gibi yükler taşınmadan önce, operatör tarafından sesli bir sinyal verilecek ve işçiler tehlikeli bölgeden ayrılıncaya kadar, kaldırma ve taşıma işleri durdurulacaktır.

Madde 383 İndirilen bir yükün altında sapan halatının çekilmesi için kumanda vermeden önce işaretçi, işçilerin güvenliğini sağlayacaktır.

Madde 384 Kaldırma makinalarının yüksüz hareket ettirilmeleri gerektiğinde, istifçi veya sapancılar, işaretçiye hareket işaretini vermeden önce denk veya sapan halatlarını kancalara uygun bir şekilde takacaklar ve operatörler de kancaları, yeterli bir yükseklikte tutacaklardır.

Madde 385 Operatörler, kaldırma makinalarında bir yük asılı bulunduğu sürece makinalarının başından ayrılmayacaklardır.

Madde 386 Elektrikli mıknatıslı vinç, dinlenme halinde iken, mıknatıslar vinç üzerinde asılı olarak yüksekte bırakılmayacak, bunlar ya doğrudan doğruya yere değdirilecek veya bu iş için yapılmış platformlar üzerine indirilecektir.
Mıknatıslar kullanılmadıklarında, vinç üzerinden çıkarılacaktır.

Madde 387 Açık havada çalışan vinçlerin kabinleri kapalı olacak ve bunların operatöre en geniş görüş alanını sağlayacak şekilde yukarı kaldırılabilen sürgülü pencereleri bulunacak ve soğuk havalarda, uygun şekilde ısıtılacaktır.

Madde 388 Hareket halindeki vinç kabinleri içinde veya vinç arabaları üzerinde, yalnız görevli kimseler bulunacak ve vinç operatörleri, hiçbir kimsenin yük üzerine binmesine veya boş halat veya kancalara asılmasına izin vermeyecektir.

Madde 389 Kaldırma araçlarının kancalarının güvenlik kat sayısı (taşıma gücü) taşıyacakları yükün en az el ile çalıştırılanlarda 3 katına, mekanik olarak çalışanlarda 4 katına ve erimiş maden veya yakıcı veya aşındırıcı (korozif) maddeler gibi tehlikeli yükleri taşıyanlarda ise, 5 katına eşit olacaktır.

Madde 390 Açık havada ray üstünde çalışan vinçlerde, rüzgarın etkisi hesaplanacak ve bunlarda takozlama, bağlama yapılacak ve sürgü güvenlikli fren tertibatı bulunacaktır.

Madde 391 Tek raylı askılı vinçlerde askı milinin kopması halinde, yükü askıya alabilecek bir veya birkaç güvenlik bağlantısı bulunacaktır.

Madde 392 Ray üstünde çalışan vinçlerde, vincin ve vinç arabasının üzerinde gidip geldikleri rayların her iki başında ve en az tekerleklerin yarıçapı yüksekliğinde takozlar bulunacak, köprülü ve asma vinçlerin, köprü ve vinç arabası tekerleklerinde, uygun el, kol ve ayak koruyucuları bulunacaktır.

Madde 393 Tek raylı vinçlerin geçtikleri yollar, serbest tutulacak ve bu yollar, çizgilerle açıkça belirtilecektir.

Madde 394 Ray üstünde çalışan vinçlerde, vinç kabinine ve vinç köprü geçitlerine çıkmayı sağlayan sabit merdivenlerle vinç köprülerin her iki tarafında ve köprü boyunca en az 45 santimetre genişliğinde geçit veya sahanlıklar bulunacaktır.
Vinç kabin geçitlerinin köprü üzerinde güvenle geçmeleri sağlanamadığı hallerde, vinç köprüsünün her iki başına ve köprü geçitlerine dikey vaziyette en az 40 santimetre genişliğinde sağlam yapılı, uygun şekilde korunmuş geçit veya sahanlıklar yapılacaktır.

Madde 395 Vinç arabasının geçit ve sahanlıkları ile bunların altına ve üstüne rastlayacak sabit tesisler arasında 180 santimetreden az açıklık bırakılmayacaktır.

Madde 396prü ayaklı gezer vinçlerin geçtiği yol boyu ve rayları her iki tarafı sürekli olarak serbest tutulacak ve buralar en az 75 santimetre eninde olacaktır.

Madde 397 Raylı vinçlerde kumanda tertibatı ve operatörlerin bulunduğu kabinler, yanmaz malzemeden ve açık havada çalışanlarınki de ayrıca dış etkilere dayanıklı malzemeden yapılmış olacaktır.
Kabinler, operatörün bütün manevra alanını kolaylıkla görmesini sağlayacak ve manevra için tehlikesizce dışarıya sarkabileceği şekilde yapılmış olacaktır.
Kabinlerde, operatörleri yakıcı ve korozif maddelerin sıçramasına karşı koruyacak tedbirler alınacak ve bunlar, zararlı uçucu maddelerle, zehirli duman, gaz ve buharlardan en uygun ve etkili şekilde korunacaktır.
Kabinler, titreşimleri önlemek için, iyi ve sağlam bir şekilde tespit edilmiş olacaktır.
Arıza halinde vinç operatörünün, kabini güvenlikle terk edebilmesi için; kabinde lüzumlu halat, ip, merdiven veya diğer uygun bir inme aracı bulundurulacaktır.

Madde 398 Raylı vinçlerin kabin kapılarının sahanlık veya geçit seviyesinden 30 santimetreden daha yüksekte bulunduğu hallerde, bu kapıların önüne uygun basamaklar yapılacak ve kabinlerde, kum dolu bir kova veya elektrik akımı iletmeyen madde ile doldurulmuş bir yangın söndürme aleti bulundurulacaktır.

Madde 399 Raylı vinç kabinleri içinde bulunan ana şalterden başka, kabin damı üzerine ve geçitten kolay erişilir bir yere veya işyeri tabanının uygun bir yerine, yalnız vinci durduran ikinci bir ana şalter konulacaktır.

Madde 400 Raylı vinçlerin yükseltmeyi sınırlayıcı tertibatı, doğrudan doğruya vincin kasnağı veya kancası tarafından harekete geçirilecek uygun akım kesme tertibatlı ve yükün, beklenmedik bir anda inmesini önleyebilecek şekilde yapılmış olacaktır. Bu tertibat, vincin, fren tesisatına bağlı olarak çalışacak ve raylı vinç operatörleri çalışmaya başlamadan önce ve çalışmanın bitiminde, bu tertibatı çalıştırarak kontrol edeceklerdir.

Madde 401 5 ton veya daha fazla yük kaldıran raylı vinçlerde, 2 elektrikli fren veya bir elektrikli ve bir mekanik fren bulundurulacaktır.

Madde 402 Açık havada çalışan raylı vinçlerde, yük kancasını sürekli olarak aydınlatabilecek ve vinç üzerinde bağlanmış lambalar bulunacaktır.

Madde 403 Vinç köprülerinin hareketini kontrol için, bu köprülerde kollu el frenleri veya pedallı ayak frenleri bulunacaktır.

Madde 404 Asma vinç kaidelerinin tekerleklerinde, tekerlek koruyucuları ve bunların yanında vinci tespit için uygun tertibat bulundurulacaktır.

Madde 405 Vincin veya kaldırılan hareketi esnasında çalışanları uyarmak için operatör, sesi açıkça işitilebilen zil, çan ve benzerleriyle işaret verecek ve bunlar hareket halinde devamlı olarak çalacaktır.

Madde 406 Raylı vinçlerde ana şalterleri açmadan önce operatörler, bütün kumanda kol ve düğmelerinin stop durumunda olduğunu kontrol edecekler ve elektrik akımının kesildiği hallerde, bütün kumanda sistemini stop durumuna getirecekler ve bu durumu, akım tekrar verilinceye kadar değiştirmeyeceklerdir.
Kabinleri terk etmeden önce, raylı vinç operatörleri, bütün kumanda tertibatını stop durumuna ve ana şalterleri de açık duruma getireceklerdir.

Madde 407 Aynı yükü kaldırmak için, iki raylı vincin birlikte çalıştırılması halinde, her iki vinç operatörüne, yalnız bir işaretçi tarafından kumanda verilecek ve vinçlerin hareketlerinde ahengi sağlayacak özel tedbirler alınacaktır.

Madde 408 Yüklerin vinçlerle asılı olarak taşınmasında görevlendirilen işaretçi veya işçiler yüklerinin önünde gidecek, ray makaslarını kontrol edecek ve yüklerinin bir kimseye veya herhangi bir engele çarpmayacak bir yükseklikte taşınmasını sağlayacaklardır.

Madde 409 Raylı vinçlerin onarımında, bu vinçlerin altına döşemeli bir iskele kurulacak veya bir ağ çekilecek ve tekerlekleri içten ve dıştan uygun şekilde takozlanacaktır.

Madde 410 Vince ait ağır parçaların indirilip kaldırılması için vinç üzerinde caraskal veya makaraların takılabileceği çelik kollar, halkalar veya benzerleri bulunacaktır.

Madde 411 Raylı vinçler üzerinde herhangi bir onarıma başlamadan önce, bütün kumanda tertibatı, stop durumuna getirilecek, iki ana şalter açılacak ve bunlardan biri, sıkıca bağlanacaktır.
Vinç üzerine ve uygun yerlere, onarım yapıldığına dair uyarma levhaları konulacaktır.
Aynı ray şebekesi üzerinde başka vinçler çalıştığında, bunları uygun uzaklıkta durduracak takozlar konulacak veya aynı işi görecek başka tedbirler alınacaktır.

Madde 412 Halat tamburlarının ve millerin veya motor bobinlerinin sökülmesinden evvel kaldırma halatları, tamburlar üzerinden çıkarılacaktır. Ancak, bunun sağlanmadığı hallerde, tamburun ani olarak dönmesi önlenecektir.

Madde 413 Raylı vinçlerde yapılan onarımın bitiminde, bütün koruyucuları yerlerine takılacak ve vinç harekete geçirilmeden önce onarımda kullanılan bütün araç, gereç ve malzeme kaldırılmış olacaktır.

Madde 414 Motorlu seyyar vinçlerin kaldıracakları en ağır yükler, kabinlerin içinde veya dışında yazılı olarak belirtilecek ve kollu vinçlerde ayrıca yatıklık ve ok mesafelerine göre kaldırılmasına izin verilen en ağır yükler, aynı şekilde gösterilecek ve bunlardan en ağır yükten fazlası kaldırıldığında, durumu bildiren sesli ve ışıklı otomatik bir uyarma tertibatı bulundurulacaktır.

Madde 415 Vinç operatörlerinin kaymasını önlemek için, motorlu seyyar vinçlerin platformları, tahtadan veya damarlı metal plakadan yapılmış olacak ve buharla çalışan motorlu seyyar vinç kabinlerinin içinde, bir yandan diğerine rahatça girmeyi sağlayacak bir geçit bulunacaktır.

Madde 416 Motorlu vinçlerle yük kaldırılırken veya vinç yer değiştirirken sesli ve ışıklı uyarma yapılacak ve bunların gece çalışmalarında farları ve arkalarında stop lambaları yakılacak ve kabinler uygun şekilde aydınlatılacaktır.

Madde 417 Motorlu vinçler ray üzerinde hareket ettiklerinde, makaslar görevliler tarafından idare edilecek ve operatörler vinç şasesini veya vinç okunu herhangi bir yere değmeyecek şekilde ayarlayacak, çalışmaların bitiminde veya geçici duraklamalarda vinci frenleyecek, okları uygun mesnetler üzerinde yatıracak ve makinaları durduracaklardır.

Madde 418 Oklu vinçlerde okların yatıklıklarına ve vinç arabasının durumuna göre, taşınabilecek en ağır yükler, vinç arabasının veya okun uygun bir yerinde gösterilecek ve bunlarda en ağır yükten fazlası kaldırıldığında, durumu bildiren sesli ve otomatik bir uyarma tertibatı bulundurulacaktır.

Madde 419 Seyyar vinçlerin, platformlu kaldırıcı arabaların ve benzerlerinin tekerlekleri korunacak, bunlarda el ile çalışan sesli uyarma tertibatı bulunacak ve bunların elektrikle çalışanları, uygun ve yeterli şekilde topraklanacaktır.

Madde 420 Geçme (teleskopik) platform tipli kaldırıcı arabalarda, yükselen üst kısmın birdenbire inmesini engelleyecek otomatik sürgülü veya benzeri uygun tertibat bulunacak ve bunlar elektrikle çalıştıklarında, platformun yükselmesini ve inmesini sınırlayacak bir tertibat yüklerin indirilmesini ayarlayan elektrikli veya mekanik bir fren bulunacaktır.
Bunlar yüklü olarak yer değiştirildiklerinde, devrilmelerini önlemek için, platformlar yere yakın tutulacaktır.

Madde 431 Çelik halatların güvenlik kat sayısı 6’dan aşağı olmayacak ve halatların ek yerleri, halkaları, başlık ve bağlantıları halatların kaldıracağı en ağır yüke dayanıklı olacaktır.

Madde 432 6 bükümlü çelik halatların 50 santimetre veya özel çelik halatların 1 metre boyunca dayanımlarını, aşağıda gösterilen miktarlarda kaybetmiş olanları kullanılmayacaktır.
· 7 telli çelik halatlarda % 12,
· 19 telli çelik halatlarda % 20,
· 37 telli çelik halatlarda % 25,
· 61 telli çelik halatlarda %25,
· Üçgen bükümlü özel çelik halatlarda %15,
· Nufsele özel çelik halatlarda % 20.

Madde 433 Çelik halatların bağlantı kısımlarında tellerin aşınması, kopması ve bağlantılarının gevşemesi gibi hallerde, halatın 1-3 metresi uygun şekilde kesilecek ve halatın başları, yeniden uygun şekilde bağlanacaktır.


...::: Teknik Paylaşım Platformu Duyuruları :::...

...::: Foruma ELEKTROFORUM.ORG adresiyle beraber ELEKTROFORUM.NET adresinden de erişebilirsiniz :::...

...::: PAYLAŞIMLARIN SÜREKLİLİĞİ İÇİN FORUM İÇERİSİNDEKİ REKLAMLARA TIKLAMAYI İHMAL ETMEYİNİZ :::...

Teknik Konularda Mail veya PM atmayınız, bu tip mesajlara cevap verilmeyecektir, forumda ilgili bölümde mesaj yazınız



"İyi Çırak Ustası Yokken Anlaşılır"

ElemaN isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
..:: Sitemize Destek İçin Reklam Verebilirsiniz ::..
..:: Reklam Alanı ::..
PAYLAŞIMLARIN DEVAMI İÇİN SİTE İÇERİSİNDEKİ REKLAMLARA TIKLAYINIZ
..::: TEKNİK PAYLAŞIM PLATFORMUNDAKİ BU KONUYU BEĞENDİYSENİZ ARKADAŞINIZLA PAYLAŞABİLİRSİNİZ ::..
ElemaN Yollayabilirsin Dedi!
Sayfayı E-Mail olarak gönder
Alt 29-01-09, 10:23   #2 (permalink)
Kullanıcı Profili
ÇIRAK ÜYE
Avatar Yok
DuyuruTEKNİK HABER PORTALIMIZ ELEKTROHABER.NET SİTESİ YAYINDADIR!...
Kullanıcı Bilgileri
Üyelik tarihi: Oct 2008
Üye No: 6435
Mesaj Adedi: 4
Konu Adedi: 0
Seviye 1 [♥ Bé-Yêu ♥]
Aktiflik: 0 / 5
Güç: 1 / 93
Deneyim: 21%

Teşekkür Grafikleri
Teşekkür: 0
0 Mesajına 0 Teşekkür edildi
Puan Grafiği
Rep Puanı: 10
Rep Derecesi :
zaferkayali is on a distinguished road
Destek İçin

Reklama Tıklayınız
Ek Bilgiler
Standart



Değerli kardeşim, Bilgine ve emeğine sağlık. Paylaşımın için teşekkür eder, çalışmalarında başarılar dilerim.

Değerli kardeşim, paylaşımın ve emeğine sağlık. Çalışmalarında başarılar diliyorum. Saygılarımla. A.Zafer KAYALI

İki mesaj birleştirilmiştir...


...::: Teknik Paylaşım Platformu Duyuruları :::...

...::: Foruma ELEKTROFORUM.ORG adresiyle beraber ELEKTROFORUM.NET adresinden de erişebilirsiniz :::...

...::: PAYLAŞIMLARIN SÜREKLİLİĞİ İÇİN FORUM İÇERİSİNDEKİ REKLAMLARA TIKLAMAYI İHMAL ETMEYİNİZ :::...


zaferkayali isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Alt 08-12-09, 16:14   #3 (permalink)
Kullanıcı Profili
ÇIRAK ÜYE
Avatar Yok
DuyuruTEKNİK HABER PORTALIMIZ ELEKTROHABER.NET SİTESİ YAYINDADIR!...
Kullanıcı Bilgileri
Üyelik tarihi: Dec 2009
Üye No: 15993
Mesaj Adedi: 2
Konu Adedi: 0
Seviye 1 [♥ Bé-Yêu ♥]
Aktiflik: 0 / 0
Güç: 0 / 9
Deneyim: 2%

Teşekkür Grafikleri
Teşekkür: 0
0 Mesajına 0 Teşekkür edildi
Puan Grafiği
Rep Puanı: 10
Rep Derecesi :
Dede1 is on a distinguished road
Destek İçin

Reklama Tıklayınız
Ek Bilgiler
Standart Cevap: Vinçlerde Bakım Ve Güvenlik



Teşekkürler .... Elinize Sağlık


...::: Teknik Paylaşım Platformu Duyuruları :::...

...::: Foruma ELEKTROFORUM.ORG adresiyle beraber ELEKTROFORUM.NET adresinden de erişebilirsiniz :::...

...::: PAYLAŞIMLARIN SÜREKLİLİĞİ İÇİN FORUM İÇERİSİNDEKİ REKLAMLARA TIKLAMAYI İHMAL ETMEYİNİZ :::...


Dede1 isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Alt 11-05-10, 15:04   #4 (permalink)
Kullanıcı Profili
ÇIRAK ÜYE
Avatar Yok
DuyuruTEKNİK HABER PORTALIMIZ ELEKTROHABER.NET SİTESİ YAYINDADIR!...
Kullanıcı Bilgileri
Üyelik tarihi: May 2010
Üye No: 23417
Mesaj Adedi: 1
Konu Adedi: 0
Seviye 1 [♥ Bé-Yêu ♥]
Aktiflik: 0 / 0
Güç: 0 / 0
Deneyim: 0%

Teşekkür Grafikleri
Teşekkür: 0
0 Mesajına 0 Teşekkür edildi
Puan Grafiği
Rep Puanı: 10
Rep Derecesi :
e_Butuner is on a distinguished road
Destek İçin

Reklama Tıklayınız
Ek Bilgiler
Standart Cevap: Vinçlerde Bakım Ve Güvenlik



emeğine sağlık hocam, güzel ve faydalı bir paylaşım.


...::: Teknik Paylaşım Platformu Duyuruları :::...

...::: Foruma ELEKTROFORUM.ORG adresiyle beraber ELEKTROFORUM.NET adresinden de erişebilirsiniz :::...

...::: PAYLAŞIMLARIN SÜREKLİLİĞİ İÇİN FORUM İÇERİSİNDEKİ REKLAMLARA TIKLAMAYI İHMAL ETMEYİNİZ :::...


e_Butuner isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Alt 05-06-10, 15:28   #5 (permalink)
Kullanıcı Profili
ÇIRAK ÜYE
Avatar Yok
DuyuruTEKNİK HABER PORTALIMIZ ELEKTROHABER.NET SİTESİ YAYINDADIR!...
Kullanıcı Bilgileri
Üyelik tarihi: Jun 2010
Üye No: 24559
Mesaj Adedi: 5
Konu Adedi: 1
Seviye 1 [♥ Bé-Yêu ♥]
Aktiflik: 0 / 8
Güç: 1 / 106
Deneyim: 34%

Teşekkür Grafikleri
Teşekkür: 0
0 Mesajına 0 Teşekkür edildi
Puan Grafiği
Rep Puanı: 10
Rep Derecesi :
ahnur is on a distinguished road
Destek İçin

Reklama Tıklayınız
Ek Bilgiler
Standart Cevap: Vinçlerde Bakım Ve Güvenlik



vinç işletmecileri için cok önemli bir döküman vinçle ilgilenen herkes okumalı.
teşekur ederim.


...::: Teknik Paylaşım Platformu Duyuruları :::...

...::: Foruma ELEKTROFORUM.ORG adresiyle beraber ELEKTROFORUM.NET adresinden de erişebilirsiniz :::...

...::: PAYLAŞIMLARIN SÜREKLİLİĞİ İÇİN FORUM İÇERİSİNDEKİ REKLAMLARA TIKLAMAYI İHMAL ETMEYİNİZ :::...


ahnur isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Yeni Konu aç Cevapla

Bookmarks

Etiket
bakim, guvenlik, vinclerde


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 
Konu Araçları Arama
Stil

Yetkileriniz
Yeni Mesaj yazma yetkiniz Aktif değil dir.
Mesajlara Cevap verme yetkiniz aktif değil dir.
Eklenti ekleme yetkiniz Aktif değil dir.
Kendi Mesajınızı değiştirme yetkiniz Aktif değildir dir.

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık


Benzer Konular
Konu Konuyu Başlatan Kategori Başlıkları Cevaplar Mesajlara Cevaplar
Lazerli Güvenlik Sistemi - (kendimiz yapalım) acar Micro İşlemciler 3 24-03-10 19:47
Vbulletin Güvenlik Eklentisi ElemaN vBulletin 9 10-03-09 13:04
Yapı İşlerinde Sağlık ve Güvenlik Planı ElemaN İş Güvenliği 1 25-01-09 21:54
Yangın Güvenlik Sistemleri ElemaN Güvenlik Sistemleri 0 30-04-08 00:14


Bütün Zaman Ayarları WEZ +2 olarak düzenlenmiştir. Şu Anki Saat: 19:27 .


Powered by vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.3.0 RC2
© ELEKTROFORUM.net ™
Protected by Cracker By ElemaN
Bu site bir ElemaN sitesidir

DOST LİNKLERİMİZ İÇİN TIKLAYINIZ


Eğitim ve Ögretim Genel


Flash Oyun Portalı

Teknik Haber Paylaşım Portalı

ELEKTROFORUM forum sitesi olduğundan üyelerimizin açmış olduğu konular onay almadan yayınlanmaktadır.Forumumuzdaki tüm dosyalar tanıtım amaçlı olarak paylaşılmakta olup forum bünyesinde kullanımı lisans gerektiren dosya barındırılmamaktadır.Tanıtım amaçlı dosyaları bilgisayarınızda 24 saatten fazla tutmanız T.C yasalarına göre suç sayılır.Hakkının ihlal edildiğini düşünen hak sahibi,şahıs veya şirketin bize bildirmesi durumunda,ihlal unsuru içerdiği tesbit edilen dosyalar yayından derhal kaldırılacaktır. 5846 sayılı kanunun 25. maddesinin ek 4. maddesine göre hakkı ihlal edilen kişi yada şirketler öncelikle ihlalin durdurulmasını istemek zorundadır.Sitemizi kullanan üyelerimiz bu kuralları kabul etmiş sayılır.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260