Üye Olmak İçin Tıklayın

Geri git   Teknik Paylaşım Platformu > ELEKTRİK > Elektrik Motorları > Yol vericiler
TEKNİK VİDEOLAR TEKNİK DOSYALAR TEKNİK RESİMLER OYUN PORTALI ÇEVRİMİÇİ UYGULAMALAR
Kayıt ol Üye Listesi Sosyal Gruplar Takvim Arama Bugünki Mesajlar Forumları Okundu Kabul Et

Konu Bilgileri
Konu Başlığı ÜÇ FazLı MotORLARA Yol VErme Şekilleri
Konudaki Cevap Sayısı
2
Şuan Bu Konuyu Görüntüleyenler
 
Görüntülenme Sayısı
1457

Yeni Konu aç Cevapla
 
LinkBack Konu Araçları Arama Stil
Alt 28-03-11, 22:30   #1 (permalink)
Kullanıcı Profili
Kurucu α∂мιη
 
ElemaN - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
DuyuruTEKNİK HABER PORTALIMIZ ELEKTROHABER.NET SİTESİ YAYINDADIR!...
Kullanıcı Bilgileri
Üyelik tarihi: Mar 2008
Üye No: 1
Mesaj Adedi: 54.955
Konu Adedi: 59565
Seviye 107 [♥ Bé-Yêu ♥♥ Bé-Yêu ♥♥ Bé-Yêu ♥♥ Bé-Yêu ♥♥ Bé-Yêu ♥]
Aktiflik: 3993 / 3993
Güç: 18318 / 49391
Deneyim: 49%

Teşekkür Grafikleri
Teşekkür: 77
1100 Mesajına 3440 Teşekkür edildi
Puan Grafiği
Rep Puanı: 6218
Rep Derecesi :
ElemaN has a reputation beyond reputeElemaN has a reputation beyond reputeElemaN has a reputation beyond reputeElemaN has a reputation beyond reputeElemaN has a reputation beyond reputeElemaN has a reputation beyond reputeElemaN has a reputation beyond reputeElemaN has a reputation beyond reputeElemaN has a reputation beyond reputeElemaN has a reputation beyond reputeElemaN has a reputation beyond repute
Destek İçin

Reklama Tıklayınız
Ek Bilgiler
ElemaN - MSN üzeri Mesaj gönder ElemaN - YAHOO üzeri Mesaj gönder
kitap ÜÇ FazLı MotORLARA Yol VErme Şekilleri




ÜÇ FAZLI ASENKRON MOTORLARA BUTON VE KONTAKTÖRLE YOL VERME





Şekilde üç fazlı asenkron motora buton ve kontaktörle yol veren devre görülmektedir. Devrede start butonuna basıldığında K 1 kontaktörünün bobini normalde kapalı olan stop butonu ve start butonu üzerinden enerjilenir ve kontakları konum değiştirir. Bu arada start butonuna paralel bağlı olan K 1 kontaktörünün normalde açık kontağı kapanır ve start butonunu kilitler (mühürler). Bu durumda start butonundan elimizi çeksek dahi K1 kontaktörü kendi kontağından enerji almaya devam eder. Aynı anda K1 kontaktörünün güç kontakları da motora yol vermiş olur.
Motoru durdurmak ise ancak stop butonuna basmakla mümkün olur. Stop butonuna basıldığı anda K 1 kontaktörünün enerjisi kesilecek ve kilitleme yapan kontağını bırakacaktır. Stop butonundan elimizi çektiğimizde kontaktör enerji alamadığından tekrar start butonuna basana dek enerjisiz kalacaktır. K1 kontaktörünün enerjisinin kesilmesiyle güç kontakları da açılır ve motorun enerjisini keserek motoru durdurur. Start butonuna paralel , stop butonuna da seri bağlanan butonlarla devre bir çok yerden kumanda edilebilir.



KESİK ÇALIŞTIRMA





Şekilde üç fazlı asenkron motoru kesik çalıştırma devresi görülmektedir. Devrenin çalışma prensibi çok basittir. Butona basıldığı sürece motor çalışır , butondan elimizi çektiğimizde ise motor durur. Start butonuna basıldığında , K1 kontaktörü enerjilenir ve açık olan kontaklarını kapatır. Motora bağlı olan güç kontakları motora enerji verir ve motor çalışır. Start butonundan elimizi çektiğimizde ise kontaktörün enerjisi kesilir. Dolayısıyla kontaktörün kapalı olan kontakları açılır ve buna bağlı olan motorun enerjisi kesilir ve durur.


RÖLELİ KESİK ÇALIŞTIRMA






Bu tip devrelerde iki türlü çalıştırma söz konusudur. Birincisi şekil 1 deki devre gibi start butonunu kilitleyerek sürekli çalışma , ikincisi ise şekil 2 deki devre gibi start butonuna basıldığı sürece çalışmadır. Birinci durumda start butonuna basıldığında K 1 kontaktörü kesik çalıştırma (jog) butonunun normalde kapalı kontağı üzerinden enerjilenir ve kontağıyla start butonunu mühürler. İkinci çalışma şeklinde ise , kesik çalıştırma butonuna basıldığında butonun kontakları konum değiştirir. Kesik çalıştırma butonunun normalde kapalı (NC) kontağı açılarak , start butonunu ve kontaktör kontağını devre dışı bırakır. Normalde açık (NO) kontağı ise direkt olarak K 1 kontaktörünü enerjilendirir. Tüm bu anlatımlarda K1 kontaktörü enerjili durumdayken güç kontaklarını çekeceğinden motoru çalıştırır.


PAKO ŞALTER İLE ÜÇ FAZLI MOTORLARIN DEVİR YÖNÜNÜ DEĞİŞTİRME






Bilindiği gibi üç fazlı asenkron motorların devir yönünü değiştirmek için iki fazının yerini değiştirmek yeterlidir. Bu işlem için özel olarak paket (Pako) şalterler üretilmiştir. Pako şalterin İLERİ - 0 – GERİ konumları bulunur. Şalter ileri konumuna alındığında , kontaklar direkt olarak motora yol verir. Motoru ters yönde çevirmek için , şalter önce “0” konumuna alınarak durdurulur. Şalter geri konumuna alındığında kontaklar iki fazın yerini değiştirecek şekilde kapanır ve motor ters yönde dönmeye başlar. Paket şalterlerin üzerinde , şalteri hangi ucunun motorun hangi klemensine bağlanacağı yazılıdır.


BUTON KİLİTLEMELİ DEVİR YÖNÜNÜ DEĞİŞTİRME






Bir kumanda devresi ile motora ileri geri yol verirken , hem ileri hem geri butonuna birlikte basılması güç devrelerinde fazların çakışmasına , buda sigortaların atmasına yol açar. Bu sakıncayı ortadan kaldırmak için kilitleme devreleri kurulur. Bunlardan birincisi jog butonları yardımıyla kilitlemedir. Şekilden de takip edildiğinde ileri butonuna basıldığında T fazı geri butonunun ve KG kontaktörünün kapalı kontakları üzerinden Kİ kontaktörünü enerjilendirir. Kİ kontaktörünün açık kontağı ileri butonunu mühürler ve Kİ güç kontaklarını kapatarak motora yol verir. Bu durumda iken geri butonuna basıldığında , geri butonunun kapalı kontağı açılarak Kİ kontaktörünün enerjisi kesilir ve açık kontağı kapanarak Ki kontaktörünün kapalı kontağı üzerinden KG kontaktörünü enerjilendirir. KG kontaktörünün açık kontağı geri butonunu mühürler ve KG güç kontakları motorun iki fazının yerini değiştirerek motora yol verir ve ters yönde çalışmasını sağlar.


ELEKTRİKSEL KİLİTLEMELİ DEVİR YÖNÜNÜ DEĞİŞTİRME





Elektriksel kilitlemeli devir yönü değiştirme devresinde jog butonları yerine kontaktörün kapalı kontakları emniyet amaçlı kullanılır. İleri butonuna basıldığında Kİ kontaktörü enerjilenir ve açık kontağıyla ileri butonunu mühürler. Kİ kontaktörünün güç kontakları motora yol verir. Bu durumdayken geri butonuna basılsa dahi KG ye seri bağlı olan Kİ kapalı konağı KG yi enerjilemez. Motoru ters yönde döndürmek için önce stop butonuyla motor durdurulur ve geri butonuna basılarak KG kontaktörü enerjilendirilir. KG kontaktörünün güç kontakları motor fazlarının ikisinin yerini değiştirerek motora yol verir. Bu durumda da Kİ kontaktörüne seri bağlı olan KG kapalı kontağı ileri butonuna basılsa dahi Kİ kontaktörünün enerjilenmesine izin vermez. Uygulamada en sık kullanılan ileri – geri yol verme devresidir. Örneğin ileri geri butonları yerine limit anahtarı kullanılırsa bir yol üzerinde ileri geri hareket eden bir makinenin kontrolü bu devreyle otomatik olarak sağlanabilir.


START BUTONUNA BASILDIKTAN SONRA ZAMAN AYARINA BAĞLI OLARAK ÇALIŞAN DEVRE




Motorun zamana bağımlı çalışması istenilen yerlerde zaman röleleri kullanılır. Zaman röleleri bobinleri enerjilendikten sonra , ayarlanan süre sonunda kontaklarının konumlarını değiştirir. Şekil – 7 deki devrede start butonuna basıldığında , K1 rölesi ve TR1 zaman rölesi enerjilenir. Bu anda K1 in açık kontağı start butonunu mühürler. Enerjilenen TR1 zaman rölesi ayarlanan süre sonunda kontaklarını değiştirir ve K2 kontaktörünü enerjilendirir. K2 nin güç kontakları motora yol verir ve motor stop butonuna basıncaya kadar çalışmaya devam eder. Stop butonuna batıktan sonra devre ilk konumuna döner.

START BUTONUNA BASILDIKTAN SONRA ZAMAN AYARINA BAĞLI OLARAK DURAN DEVRE



Şekil – 8 deki devrede ise şekil – 7 nin tersine start butonuna basıldığında motor hemen çalışır , ayarlanan süre sonunda durur. Bunun için zaman rölesinin normalde kapalı kontağı kullanılır. Start butonuna basıldığında K1 kontaktörü TR1 in kapalı kontağı üzerinden enerjilenir. K1 açık kontağıyla start butonunu mühürler ve güç kontaklarıyla motora yol vererek motoru çalıştırır. Bu anda K1 kontağı üzerinden Enerjilenen zaman rölesinin de süresi işlemeye başlar. Ayarlanan süre sonuna gelindiğinde TR1 in kontakları konum değiştireceğinden , K1 e seri bağlı olan kapalı kontağını açar ve kontaktörün enerjisini keserek motorun durmasını sağlar. Devrenin herhangi bir zamanda durdurulması için , devreye stop butonu konulur.


OTOMATİK YILDIZ – ÜÇGEN (Y/Δ) YOL VERME DEVRESİ





Asenkron motorlar kalkış anında normalinden 3-4 kat fazla akım çektiklerinden , 5 KW tan büyük güçlü motorlar , önce yıldız bağlı olarak çalıştırılır , devrini aldıktan sonra üçgen olarak çalıştırılırlar. Bu olayı otomatik olarak sağlayan devre şekil – 9 da görülmektedir.
Şekildeki devrede start butonuna basıldığında , K1 ve KMY (yıldız bağlantı kontaktörü) ile TR1 zaman rölesi çalışmaya başlar. Yaklaşık 2-4 sn sonra , TR1 normalde kapalı gecikmeli açılan kontağını açar , gecikmeli kapanan kontağını ise kapatır. Bu da devreden takip edileceği gibi KMY nin devreden çıkıp , KMU nun devreye girmesini sağlar. Güç devresini takip ettiğimizde KMY nin güç kontaklarının motor klemensinde yıldız bağlantı , KMU nun güç kontaklarının da üçgen bağlantı oluşturduğu görülür. Devre üçgen çalışmaya geçtikten sonra KMU kendi açık kontağıyla TR1 in gecikmeli kapanan kontağını mühürler ve motor stop butonuna basılana kadar üçgen çalışmaya devam eder.


ÖRNEK PROBLEM ÇÖZÜMÜ


ÖRNEK: Bir adet start butonu ve bir adet stop butonuyla (üç motora birden tek yerden kumanda eden) , üç adet motora otomatik yıldız - üçgen yol veren devreyi tasarlayınız. Kumanda ve güç devresini çiziniz.




Bu problemin çözümü için üç adet otomatik yıldız-üçgen yol verme devresi kullanılmıştır. Start butonuna basıldığı anda tüm devreler çalışacak şekilde bağlantı yapılmıştır.








...::: Teknik Paylaşım Platformu Duyuruları :::...

...::: Foruma ELEKTROFORUM.ORG adresiyle beraber ELEKTROFORUM.NET adresinden de erişebilirsiniz :::...

...::: PAYLAŞIMLARIN SÜREKLİLİĞİ İÇİN FORUM İÇERİSİNDEKİ REKLAMLARA TIKLAMAYI İHMAL ETMEYİNİZ :::...

Teknik Konularda Mail veya PM atmayınız, bu tip mesajlara cevap verilmeyecektir, forumda ilgili bölümde mesaj yazınız



"İyi Çırak Ustası Yokken Anlaşılır"

ElemaN isimli Üye şu anda  online konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Sayın ElemaN bu mesajınız için yanda isimleri geçenler teşekkür etti.
mydoorkey (22-11-11)
..:: Sitemize Destek İçin Reklam Verebilirsiniz ::..
..:: Reklam Alanı ::..
PAYLAŞIMLARIN DEVAMI İÇİN SİTE İÇERİSİNDEKİ REKLAMLARA TIKLAYINIZ
..::: TEKNİK PAYLAŞIM PLATFORMUNDAKİ BU KONUYU BEĞENDİYSENİZ ARKADAŞINIZLA PAYLAŞABİLİRSİNİZ ::..
ElemaN Yollayabilirsin Dedi!
Sayfayı E-Mail olarak gönder
Alt 23-09-11, 23:15   #2 (permalink)
Kullanıcı Profili
ÇIRAK ÜYE
Avatar Yok
DuyuruTEKNİK HABER PORTALIMIZ ELEKTROHABER.NET SİTESİ YAYINDADIR!...
Kullanıcı Bilgileri
Üyelik tarihi: Sep 2011
Üye No: 40376
Mesaj Adedi: 2
Konu Adedi: 0
Seviye 1 [♥ Bé-Yêu ♥]
Aktiflik: 0 / 0
Güç: 0 / 5
Deneyim: 2%

Teşekkür Grafikleri
Teşekkür: 0
0 Mesajına 0 Teşekkür edildi
Puan Grafiği
Rep Puanı: 10
Rep Derecesi :
mumin is on a distinguished road
Destek İçin

Reklama Tıklayınız
Ek Bilgiler
Standart Cevap: ÜÇ FazLı MotORLARA Yol VErme Şekilleri



ustam şemalar açmıyor yaw orjinla resmi tıklayın diyo ama açmıyoo..
neden?


...::: Teknik Paylaşım Platformu Duyuruları :::...

...::: Foruma ELEKTROFORUM.ORG adresiyle beraber ELEKTROFORUM.NET adresinden de erişebilirsiniz :::...

...::: PAYLAŞIMLARIN SÜREKLİLİĞİ İÇİN FORUM İÇERİSİNDEKİ REKLAMLARA TIKLAMAYI İHMAL ETMEYİNİZ :::...


mumin isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Alt 23-09-11, 23:31   #3 (permalink)
Kullanıcı Profili
Kurucu α∂мιη
 
ElemaN - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
DuyuruTEKNİK HABER PORTALIMIZ ELEKTROHABER.NET SİTESİ YAYINDADIR!...
Kullanıcı Bilgileri
Üyelik tarihi: Mar 2008
Üye No: 1
Mesaj Adedi: 54.955
Konu Adedi: 59565
Seviye 107 [♥ Bé-Yêu ♥♥ Bé-Yêu ♥♥ Bé-Yêu ♥♥ Bé-Yêu ♥♥ Bé-Yêu ♥]
Aktiflik: 3993 / 3993
Güç: 18318 / 49391
Deneyim: 49%

Teşekkür Grafikleri
Teşekkür: 77
1100 Mesajına 3440 Teşekkür edildi
Puan Grafiği
Rep Puanı: 6218
Rep Derecesi :
ElemaN has a reputation beyond reputeElemaN has a reputation beyond reputeElemaN has a reputation beyond reputeElemaN has a reputation beyond reputeElemaN has a reputation beyond reputeElemaN has a reputation beyond reputeElemaN has a reputation beyond reputeElemaN has a reputation beyond reputeElemaN has a reputation beyond reputeElemaN has a reputation beyond reputeElemaN has a reputation beyond repute
Destek İçin

Reklama Tıklayınız
Ek Bilgiler
ElemaN - MSN üzeri Mesaj gönder ElemaN - YAHOO üzeri Mesaj gönder
Standart Cevap: ÜÇ FazLı MotORLARA Yol VErme Şekilleri



Resimlerdeki sorun giderilmiştir


...::: Teknik Paylaşım Platformu Duyuruları :::...

...::: Foruma ELEKTROFORUM.ORG adresiyle beraber ELEKTROFORUM.NET adresinden de erişebilirsiniz :::...

...::: PAYLAŞIMLARIN SÜREKLİLİĞİ İÇİN FORUM İÇERİSİNDEKİ REKLAMLARA TIKLAMAYI İHMAL ETMEYİNİZ :::...

Teknik Konularda Mail veya PM atmayınız, bu tip mesajlara cevap verilmeyecektir, forumda ilgili bölümde mesaj yazınız



"İyi Çırak Ustası Yokken Anlaşılır"

ElemaN isimli Üye şu anda  online konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Yeni Konu aç Cevapla

Bookmarks


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 
Konu Araçları Arama
Stil

Yetkileriniz
Yeni Mesaj yazma yetkiniz Aktif değil dir.
Mesajlara Cevap verme yetkiniz aktif değil dir.
Eklenti ekleme yetkiniz Aktif değil dir.
Kendi Mesajınızı değiştirme yetkiniz Aktif değildir dir.

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık


Benzer Konular
Konu Konuyu Başlatan Kategori Başlıkları Cevaplar Mesajlara Cevaplar
Üç fazlı asenkron motorlara yıldız-üçgen yol verme ve devir yönünün kontak emliyetli ElemaN Tezler & Ödevler 1 27-06-11 22:16
Motorlara Çeşitli Yol Verme Ve Kumanda Şekilleri sobo Yol vericiler 0 18-01-11 22:07
ŞÖnt Motorlara Yol Verme ElemaN Yol vericiler 3 13-12-10 16:22
Üç fazlı asenkron motora oto transformatörle yol verme zorbey Yol vericiler 1 29-07-08 13:13
Üç fazlı bir asenkron motora bir kademe dirençle yol verme zorbey Yol vericiler 0 12-05-08 22:26


Bütün Zaman Ayarları WEZ +2 olarak düzenlenmiştir. Şu Anki Saat: 22:52 .


Powered by vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.3.0 RC2
© ELEKTROFORUM.net ™
Protected by Cracker By ElemaN
Bu site bir ElemaN sitesidir

DOST LİNKLERİMİZ İÇİN TIKLAYINIZ


Eğitim ve Ögretim Genel


Flash Oyun Portalı

Teknik Haber Paylaşım Portalı

ELEKTROFORUM forum sitesi olduğundan üyelerimizin açmış olduğu konular onay almadan yayınlanmaktadır.Forumumuzdaki tüm dosyalar tanıtım amaçlı olarak paylaşılmakta olup forum bünyesinde kullanımı lisans gerektiren dosya barındırılmamaktadır.Tanıtım amaçlı dosyaları bilgisayarınızda 24 saatten fazla tutmanız T.C yasalarına göre suç sayılır.Hakkının ihlal edildiğini düşünen hak sahibi,şahıs veya şirketin bize bildirmesi durumunda,ihlal unsuru içerdiği tesbit edilen dosyalar yayından derhal kaldırılacaktır. 5846 sayılı kanunun 25. maddesinin ek 4. maddesine göre hakkı ihlal edilen kişi yada şirketler öncelikle ihlalin durdurulmasını istemek zorundadır.Sitemizi kullanan üyelerimiz bu kuralları kabul etmiş sayılır.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259